Elektrické SUV Audi e-tron má dojazd 400 kilometrov
Vydané:
Nové Audi e-tron má výkon približne 300 kW, elektrický pohon všetkých kolies a dojazd vyše 400 kilometrov.
Nové Audi e-tron má výkon približne 300 kW, elektrický pohon všetkých kolies a dojazd vyše 400 kilometrov. e-tron je prvý čisto elektrický sériový model značky Audi. Športové SUV vyššej triedy sa po prvý raz svetovej verejnosti predstavilo v San Franciscu.
Audi e-tron je elektrické SUV s dĺžkou 4901 milimetrov, šírkou 1935 milimetrov a výškou 1616 milimetrov. Priestorová ponuka a komfort zodpovedajú typickému modelu vyššej triedy značky Audi. S rázvorom 2928 milimetrov poskytuje Audi e-tron dostatok miesta piatim osobám s batožinou. Celkový objem batožinového priestoru je 660 litrov.
Vysoká výkonnosť v každom teréne: pohon a jazdná dynamika Audi e-tron
Mohli by sme povedať, že mottom e-tronu je: efektivita, výkonnosť a suverénny pokoj. Dva elektromotory poháňajú elektrické SUV systémovým výkonom do 300 kW (v prepočte 408 koní) a systémovým maximálnym krútiacim momentom 664 Nm energicky, takmer nehlučne a bez lokálnych emisií. Štandardný šprint z 0 na 100 km/h absolvuje Audi e-tron za 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 200 km/h.
Výraznú trakciu a dynamiku zabezpečuje elektrický pohon všetkých kolies. Pre dosiahnutie najvyššej účinnosti elektrické SUV väčšinou využíva na pohon zadný elektromotor. Keď vodič požaduje vyšší výkon, ako je motor schopný dodať, elektrický pohon všetkých kolies prenesie väčší krútiaci moment na predné kolesá. K tomu dochádza aj prediktívne, ešte skôr ako dôjde na šmykľavom povrchu alebo pri rýchlej jazde v zákrutách k prešmykovaniu kolies alebo auto začne byť nedotáčavé alebo pretáčavé. Audi e-tron by preto malo mať výborné jazdné vlastnosti aj na snehu a zľadovatených vozovkách.
Vysoká efektivita: rekuperácia, aerodynamika a tepelný manažment Audi e-tron
S úplne nabitou batériou má Audi e-tron dojazd vyše 400 kilometrov podľa skúšobného cyklu WLTP. Za touto hodnotou sa skrýva inovatívny systém rekuperácie, ktorý sa podieľa až na 30 percentách dojazdu. Elektrické SUV môže spätne získavať energiu dvoma spôsobmi: keď vodič uvoľní pedál akcelerátora a vozidlo rekuperuje dobiehaním alebo pri brzdení. V obidvoch prípadoch elektromotory pracujú ako generátory a premieňajú kinetickú energiu Audi e-tron na elektrickú energiu.
Do hodnoty spomalenia 0,3 g elektrické SUV brzdí rekuperáciou pomocou elektromotorov. To predstavuje vyše 90 percent všetkých brzdení. Až keď vodič spomaľuje brzdovým pedálom intenzívnejšie ako 0,3 g, zapoja sa kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Napríklad pri brzdení z rýchlosti 100 km/h môže Audi e-tron rekuperovať maximálne krútiacim momentom 300 Nm a 220 kW elektrického výkonu. To predstavuje vyše 70 percent výkonu jeho pohonu. Takú intenzitu rekuperácie nedosahuje nijaký iný sériový model.
Na vysokú efektivitu Audi e-tron má rozhodujúci vplyv aj premyslená aerodynamika. Nápadným prvkom koncepcie sú voliteľné virtuálne spätné zrkadlá – celosvetová inovácia v sériovej automobilovej výrobe. V ich držiakoch sú integrované malé kamery, ktorých obrazy sa zobrazujú na displejoch OLED s vysokým kontrastom v kabíne. Ďalšie aerodynamické prvky plnia svoj účel skryto, napríklad úplne zakrytá spodná časť podlahy s hliníkovou platňou, chrániacou vysokonapäťovú batériu a komponenty pneumatického pruženia.
S virtuálnymi vonkajšími spätnými zrkadlami má Audi e-tron koeficient aerodynamického odporu 0,27 – čo predstavuje špičkovú hodnotu v segmente SUV. Pri typickom užívateľskom profile táto hodnota prináša zvýšenie dojazdu na jedno nabitie batérie približne o 40 kilometrov oproti porovnateľnému vozidlu s konvenčným pohonom.
Inteligentné riešenia pre súkromnú garáž a na cesty: koncepcie nabíjania
Veľká vysokonapäťová akumulátorová batéria Audi e-tron má kapacitu do 95 kWh elektrickej energie, čím vytvára základ pre dlhý dojazd. Zastávky na nabíjacích stojanoch pri každodenných jazdách väčšinou nie sú potrebné. Pri jazdách na dlhé trasy, napríklad pri ceste na dovolenku, môže zákazník batériu nabíjať na rýchlonabíjacích staniciach na jednosmerný prúd (DC) s výkonom do 150 kW – mimochodom ako prvý sériový automobil.
Na nabíjanie vo vlastnej garáži ponúka Audi rozličné riešenia. Sériový mobilný nabíjací systém sa dá použiť rovnako v bežnej elektrickej zásuvke 230 V v domácnosti ako v trojfázovej zásuvke 400 V. Voliteľný systém connect zväčšuje nabíjací výkon na dvojnásobok na 22 kW. V kombinácii so systémom manažmentu energie pre domácnosť poskytuje inteligentné funkcie ako napríklad nabíjanie v časoch so zvýhodnenou tarifou alebo nabíjanie elektrickou energiou zo solárnych článkov, ak je nimi dom vybavený. Pomocou aplikácie myAudi App si zákazníci Audi môžu manažovať všetky procesy nabíjania a klimatizácie vozidla pred jazdou zo svojho smartfónu.
Zosieťovanie na špičkovej úrovni: infotainment a asistenčné systémy
Početné asistenčné systémy zvyšujú bezpečnosť a komfort jazdy, medzi nimi sériový asistent efektívnej jazdy. Podporuje vodiča pri ekonomickej jazde prediktívnymi upozorneniami na displeji Audi virtual cockpit a automatickou rekuperáciou. Systém monitoruje premávku a priebeh trasy pomocou radarových senzorov, obrazov kamier, navigačných dát a informácií Car-to-X. V spolupráci s adaptívnym asistentom pre jazdu dokáže asistent efektívnej jazdy okrem toho predvídavo spomaliť a zrýchliť. Všetky asistenčné systémy majú spoločnú centrálnu riadiacu jednotku asistenčných systémov, ktorá permanentne vypočítava presný obraz okolia vozidla. Potrebné dáta poskytuje – podľa vybavenia – až 5 radarových senzorov, 6 kamier, 12 ultrazvukových senzorov a laserový skener.
Ako prvý model značky umožní Audi e-tron svojim majiteľom od polovice roka 2019 objednať si určité funkcie online – podľa potreby a v ľubovoľnom čase. Tak sa dajú napríklad LED reflektory aktualizovať na reflektory LED Matrix s inteligentnými diaľkovými svetlami, alebo aktivovať asistenčné systémy a prvky infotainmentu ako digitálne rádio DAB+ a Audi smartphone interface.
Prvé dodávky: koncom roka 2018
Audi e-tron sa vyrába v závode Brusel, neutrálnom z hľadiska emisií CO2. Prvé dodávky európskym zákazníkom sú plánované na koniec roka 2018. V Nemecku je základná cena elektrického SUV 79.900 EUR (s 19 % DPH).